Mini-guide til probiotika

Probiotika – Giv kærlighed til dine tarme!

Da jeg fokuserer meget på et velfungerende tarmsystem og dermed anbefaler probioktika, får jeg rigtig mange spørgsmål der henvender sig netop til dette emne. I dag deler jeg denne miniguide til probiotika, hvor du kan blive klogere på hvad det er, hvordan det kan hjælpe, og hvor du kan få dem.

Lad dette være din mini-guide til en bedre fordøjelse.

Q
Hvad er probiotika?

Probiotika er “de gode bakterier” der holder balancen med de narturligt forekommende “dårlige bakterier” i vores fordøjelsessystem.

Probiotika har vist sig, at være til stor gavn for dem der lider af allergi, irritabel tarmsyndrom, inflammatorisk tarmsygdom, for højt kolesterol, for højt blodtryk, laktose-intolerans, kronisk tarmbetændelse, bakterieovervækst, h. Pylori infektioner, diarré, forstoppelse, eksem og meget mere. Jeg er fuldstændig fascineret af probiotikaens ekstreme effektive virkning, og med 70 % af immunsystemt i vores tarme, så kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtigt det er for os med en velfungerene mikrobiota. Min irritable tyktarm forsvandt som dug fra solen da jeg udelukkede gluten, gær, sukker og tilføjede probiotika. Siden da har jeg været en stor fortaler for sunde tarmøkosystemer og helbredelse af tarmen med så mange naturlige midler som muligt.

Mange ting kan påvirke tarmfunktionen, herunder kost, livsstil og stress. Og hvis du nogensinde har været på antibiotika i længere tid, mangler din tarm sandsynligvis hæren af ​​gode bakterier. Antibiotika er anti-alt, herunder både de gode og dårlige bakterier, der forer din tarm. Hvis antibiotika bekæmper de dårlige bakterier, gæt så hvad? De bekæmper også de gode bakteriekolonier! Antibiotika findes ikke kun i vores receptpligtige medicin, men også i vores kød / mejeri / æg og generelle fødevareproduktion (mest i fx USA). Vi skal være opmærksomme og fodre vores krop med fødevarer, der fremmer sund tarm-mikroflora og et sundt økosystem. Probiotiske fødevarer og en plantebaseret kost fyldt med frugt og grøntsagsfibre vil have en gavnlig effekt.

Q
Hvor kan jeg finde probiotika?

Probiotika forekommer allerede naturligt i vores fordøjelsessystem! De er opstået ved at fordøje de fødevarer vi spiser. Men der er også mulighed for at tilsætte flere af de gode tarm-bakterier selv.

Probiotiske fødevarer

Husk, at disse bør være først og fremmest – dvs. før tilskud

  • Fermenteret surkål (så lækkert!)
    Bemærk, at der er forskel på naturligt fermenteret surkål / pickles / grøntsager og den slags du finder i en dåse, der er fyldt med eddike og salt. Denne type indeholder ikke probiotika som fermenterede typer gør.
  • Fermenterede pickles
  • Kimchi, rå eller alle naturligt gærede. Du kan også lave din egen!
  • Yoghurt, alle organiske mejeriprodukter eller ikke-mejeriprodukter
  • Fermenterede grøntsager såsom gulerødder, ristede rødder osv.
  • Kefir (både vand- og mælkekefir)
  • Kombucha (YUM! Min favorit! Og nemt at lave selv)

Q
Hvad med kosttilskud?

Probiotika findes også i supplerende form – dvs. tabletter og pulverform. Disse varianter varierer i mængden af ​​CFU’er (kolonidannende enheder), typer (dvs. bakterierestammer) og form (dvs. pille, pulver osv.). Typisk når jeg anbefaler probiotika til mine klienter med fordøjelsesproblemer eller udfordringer, anbefaler jeg at lede efter et godt, velrenommeret firma der har god fremstillingspraksis.

HUSK vi er alle forskellige – især når vi taler om vores fordøjelsessystemer. Derfor kan mængderne, doserne og belastningstyperne afvige blandt alle. Vær grundig når du vælger din probiotika eller konsultér en professionel ernærings-rådgiver der har erfaring på området.

Jeg håber, at du fik noget ud af denne lille miniguide, og har du flere ernæringsrelaterede emner, som du gerne vil have dækket eller andre spørgsmål omkring fx probiotika, så kommentér nedenfor, så jeg ved, hvad jeg skal hive fat i.

Når du laver din egen kimchi, kombucha eller andre probiotiske lækkerier, så lad mig følge med så jeg kan blive inspireret #moonmica

God fornøjelse med fermenteringens kunst!

Tilføj en Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*